صراط

نقش زنان در اقتصاد مقاومتی

پنجشنبه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۳، ۰۸:۱۰ ب.ظ




امروزه زنان بسیاری پابه پای مردان جامعه، در زمینه های مختلف آموزشی ، فرهنگی ، اقتصادی و ... مشغول فعالیت هستند و با توجه به حضور چشمگیر زنان در این زمینه ها نیز می توانند در حوزه اقتصاد مقاومتی نقش بسزایی داشته باشند.

زنان به عنوان یکی از ارکان اصلی هسته خانواده ، می توانند تضمین کننده سیاستهای اقتصاد مقاومتی باشند چراکه آنان در محکم کردن زیر ساخت های اقتصاد مقاومتی کشور کمتر از مردان نبوده و می توانند به عنوان مدیر خانواده درست مصرف کردن ، پرهیز از تجمل گرایی و تاکید بر مصرف کالاهای داخلی را در خانه رواج دهند.

حضرت زهرا (س) همان‌گونه که در تمام شئون الگویی حسنه است در این مورد نیز برای بانوان بهترین الگو در مدیریت و سازماندهی اقتصاد خانواده است و جالب است که در زندگی حضرت زهرا (س) نقش منابع غیرمادی در اقتصاد خانواده مهم‌تر از منابع اقتصادی است.

حضرت علی (ع) نیز سه خصلت متانت، احتیاط و حسابگری را از ویژگی های مهم زن مسلمان می‌داند. آن حضرت به زنان حسابگر ارج می‌نهد و متذکر می‌شود که زنان حسابگر و دقیق از مال و آبروی همسر خویش مراقبت می‌کنند. به این ترتیب زن به عنوان فعال در عرصه خانواده و تربیت فرزند ضمن گرم کردن نهاد خانواده به عنوان مهمترین وظیفه با حسابگری و تحت نظر در دخل و خرج خانواده را نیز به سامان می رساند.

 

افراد جامعه با درک مفهوم درست مصرف کردن و اهمیت دادن به تولیدات و منابع داخلی کشور باید بتوانند روی پای خود ایستاده و نگذارند کشورهای غربی مانند امریکا و اروپا تکلیف اقتصاد ما را روی میزهایشان مشخص کنند و برای اقتصاد ایران تصمیم بگیرند.

جامعه زنان را می توان به 3 دسته ی : زنان و مادران خانه دار ، زنان و دختران دانشجو و نهایتا زنان شاغل تقسیم بندی نمود . البته هر یک از این گروه ها احتمالا دارای همپوشانی با گروه های دیگر نیز خواهد بود اما به هر روی ، دسته بندی فوق می تواند به مشخص نمودن هرچه بهتر وظایف اعضای جامعه زنان در تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کند .

نقش و وظایف هر گروه                                                                                                                

الف) بانوان و مادران خانه دار :                                                                                                   

 این دسته از اعضای جامعه زنان نقش مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند . چراکه ایشان به نوعی وظیفه مدیریت اقتصادی درون خانه و بواقع نهاد خانواده را بر عهده دارند . از این رو ، اهم وظایف ایشان در حوزه مشارکت در تحقق اقتصاد مقاومتی می تواند شامل موارد زیر باشد :

1.مدیریت بهینه مصرف و متناسب سازی خواست های مصرفی اعضای خانواده با اولویت ها و ضرورت های تعیین شده

2.اتخاذ روش جایگزینی کالاها به این معنا که کالاهای جایگزین بتواند بخشی از نیازهای غیر ضروری خانواده را به نحوی جبران و صرفه جویی نماید .

3.انتقال صحیح ارزش های قناعت محور ، صرفه جو ، تعادل مصرفی و ... به فرزندان در قالب برنامه های آموزش فرزندی و تربیتی

4. مشارکت در مدیریت اقتصادی بهینه خانواده با همکاری روانی و معنوی با همسر خویش بوسیله هماهنگی در دخل و خرج خانواده

هریک از موارد مذکور می تواند به آماده سازی اقتصادی نهاد خانواده به عنوان یک واحد ، به همراه سایر خانواده ها به عنوان واحد کل ، و مشارکت ملی در اقتصاد مقاومتی بیانجامد .

ب) بانوان و دختران دانشجو :                                                                                                       

 این دسته از اعضای جامعه زنان که به اصطلاح نمود فرهنگی و علمی آنان خواهند بود ، کارویژه ای مهم در تحقق اقتصاد مقاومتی بر عهده دارند که موارد زیر تنها نمونه ای کوچک از آن است :

 1.کسب دانش و مهارت های علمی برای شناخت ابعاد تخصصی اقتصاد مقاومتی و استفاده از آن ها در راه شکوفایی اقتصادی کشور در حوزه های متنوع علوم انسانی ، ریاضی و تجربی

2.اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به دیگران از جمله خانواده ، دوستان و هم کلاسی های خود در زمینه اهداف و ضرورت های اقتصاد مقاومتی

3. ایجاد موج ، شور و انگیزه مدنی در نهاد دانشگاه و خانواده برای تشویق دیگر افراد به مشارکت بهینه در فرایند توسعه اقتصاد دانش بنیان

4. ابداع و نوآوری در زمینه های مرتبط با استفاده از دانش و مهارت اندوخته و ذوق و خلاقیت علمی خود

5.نگارش مقالات و انجام پژوهش های علمی با هدف نشر و اطلاع رسانی در زمینه اقتصاد مقاومتی در دو حوزه نظری و کاربردی

ج) بانوان شاغل :                                                                                                             

جامعه در حال گذار ایران ، شاهد افزایش چشمگیر زنانی خواهد بود که به حوزه اشتغال روی آورده و در آن فعالیت می کنند . این افراد می توانند نقش ویژه ای در تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشند و این می تواند شامل موارد زیر باشد :

1.کمک به اقتصاد خانواده با رفع برخی از احتیاجات ضروری خانواده                                                          

2.کمک مالی و معنوی به افزایش استقلال خانواده از غیر

3. بکارگیری شیوه ها و راه های جایگزین برای مدیریت بهینه تر مصرف خانواده                                     

4. بکارگیری الگوهای مدیریت صحیح هزینه و افزایش سرمایه گذاری برای تقویت اقتصاد خانواده                           

5. سرمایه گذاری برای ارتقای سطح آمادگی اقتصادی برای کمک به برون رفت خانواده از چالش های اقتصادی

در نهایت می توان گفت ، زنان می توانند به عنوان یک عنصر اثرگذار نقش مهمی در تحقق و شکوفایی اقتصاد مقاومتی به عهده گیرند چراکه ایشان در واقع نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند و این مساله بسیار مهمی خواهد بود .

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۱/۱۶
محبوبه کرمانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی