صراط



عبدالرحمن کمالی ، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با  خبرنگار جهادگران البرز گفت: توافقات صورت گرفته توسط ایران و گروه  1+5 از مهمترین  توافقاتی می باشد که در طول تاریخ دیپلماسی جهان شکل گرفته است.

وی افزود: بسیاری از کارشناسان تاریخ دیپلماسی این موضوع را اذعان می کنند که بعد از مذاکرات جنگ جهانی دوم، مذاکرات هسته ای  ایران از بزرگترین مذاکراتی بوده که هم زمان طولانی را در برگرفته است و هم  اینکه پس از 12 سال زمان در بر دارنده صرف وقت بسیاری از کارشناسان دو طرف مذاکره است.

کمالی خاطر نشان کرد: اما آنچه که در لوزان اتفاق افتاد و الان باید به آن اشاره کرد این است که در بیانیه پایانی به 4 مورد اساسی اشاره شد که در ادامه به توضیح و بررسی آن میپردازیم.

وی به موضوع فناوری و توسعه اشاره کرد و گفت:در بیانیه  لوزان در خصوص فناوری و توسعه که در سه محور نطنز، فردو و آب سنگین اراک صورت می گیرد به راه حل هایی برای توافق برنامه جامع مشترک رسیدند که در خصوص نطنز،ایران غنی سازی 3.5 تا 5 درصد را در طول 10سال ادامه  خواهد داد.

این کارشناس مسایل سیاسی افزود: فردو نیز به عنوان یکی از مهمترین تاسیسات هسته ای ایران زیر  ساخت های خود را حفظ خواهد کرد و از آن به عنوان مرکز تحقیقات جهت پیشرفت های  هسته ای استفاده خواهد شد و آب سنگین اراک نیز به عنوان یکی از مراکز تحقیقاتی همچنان به فعالیت خود ادامه خواهد داد، ضمن  اینکه تنها ،موارد غنی شده ای که در اختیار دارد را کاهش دهد.

عبد الرحمن کمالی  در ادامه به تحریم ها اشاره کرد و گفت : موضوع دیگری که در بیانیه لوزان مطرح شده است تحریم هاست که بر سه محور اساسی شکل گرفته است.

وی ادامه داد : محور اول تحریم ها شامل شورای امنیت سازمان ملل و تحت بند 40 و 41 منشور سازمان ملل انجام شده است که در این قطعنامه آمده است اگر کشوری تهدید کننده امنیت جهان باشد به وسیله این بند توسط شورای امنیت محکوم می شود و ایران ینز از جمله کشورهایی است که در حال حاضر و از سال 1969 جزء این بند محسوب شده است .

کمالی گفت : تنها کشوری که بعد از 70 سال توانسته است به وسیله و روش دیپلماسی  و به دور از جنگ و خونریزی به قطعیت برسد کشور جمهوری اسلامی ایران می باشد که توسط مذاکرات صورت گرفته انجام شده است.

وی در ادامه به دیگر تحریم ها اشاره کرد و گفت : تحریم های دیگری نیز وجود دارد که توسط شخص رئیس جمهور امریکا و کنگره صورت گرفته است که البته این تحریم ها از قدیم الایام بوده و  موضوع جدیدی نیست چراکه بیش از 35 سال است که ایران در مقابل تحریم ها ایستادگی می کند.

وی گفت : اروپا نیز تحریم های همه جانبه ای همچون تحریم بانک ها ، شرکت ها و موسسات حوزه انرژی هسته ای برای ایران در نظر گرفته است که بعد از به قطعیت رسیدن توافقات در تیرماه، تحریم ها برداشته خواهد شد.

این کارشناس مسائل سیاسی به مورد دیگری از توافقنامه اشاره کرد و گفت : ایران هیچگاه از بازرسی ها فرار نکرده و همیشه در این مسیر گام برداشته است و این کشور نیز برای اینکه قدرت خود را به جهانیان نشان دهد پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه پذیرفت.

وی در ادامه در خصوص همکاری های بین المللی در راستای پیشرفت دانش هسته ای گفت : ایران توانست با صرف زمان و هزینه فراوان دانش هسته ای خود را بومی کند ، همان طور که گسترش فناوری نیروگاه بوشهر سالها به طول انجامید تا به تنیجه مطلوب برسد و در این توافق به این موضوع که ایران جزو 5 کشوری است که صاحب فناوری هسته ای است اشاره شد ، هرچند تا کنون ایران را محروم از کسب فناوری انرژی هسته ای می دانستند.

کمالی در ادامه عنوان کرد : دو برداشت متفاوت که بعد از بیانیه لوزان مطرح شد این است که کاخ سفید به شدت مورد اعتراض ایران قرار گرفت چراکه در آن یک سری موضوعات بیان شده که ایران در مذاکرات به آنان اشاره ای نکرده بود.

وی ادامه داد: امریکا عنوان کرده است که تحریم ها گام به گام بر داشته شود در صورتی که طرف مقابل ایران ، امریکا نیست بلکه گروه 1+5 می باشد و باید توجه داشت که امریکا یکی از اعضای گروه می باشد و موضوع دیگر اینکه امریکا تفسیر خود را از این مذاکرات اعلام کرده که این تفسیر بازخوردی برای داخل کشورهاست  چراکه امریکا با مسائل بسیاری مواجه است و از جمله آن کنگره جمهوری خواهان می توان نام برد که به شدت مخالف این توافق هستند و همچنین رژیم اشغالگر قدس(نتانیاهو) که بعد از توافق مصاحبه ای انجام داد و گفت که این توافق به هیچ عنوان ضامن امنیت اسرائیل نمی باشد درصورتیکه اوباما بارها در مصاحبه های خود اعلام کرد که این توافق امنیت اسراییل را تضمن می کند.

وی گفت : امریکا برداشت خود را در قالب یک بیانیه منتشر کرد که این بیانیه همان چیزی بود که با عناوینی که در مذاکرات مطرح شده مغایرت داشت و این موضوع مورد اعتراض شدید وزیر امور خارجه کشورمان و تیم مذاکره کننده قرار گرفت و اعتراض خود را به دولت امریکا اعلام کردند.

این کارشناس گفت : اما امریکا همچون گذشته به دنبال زیاده خواهی ها است و همان طور که رژیم اشغالگر قدس اعلام کرده است این توافقات مبنی بر امنیت اسرائیل نیست ، دولت امریکا را در آینده تحت فشار قرار خواهد داد چراکه انتظار پیشرفت هسته ای ایران را ندارد و با عناوین جعلی همچون حمایت از تروریست خواهان این هستند که ایران را از حقی که سالها برای آن تلاش کرده است محروم کنند.

وی در پایان گفت : آنچه در حال حاضر در بیانیه لوزان منتشر شد و به صورت کامل و جامع مطرح شده است ، ایران در توافق نهایی تیرماه ، به پیشرفت خوبی خواهد رسید چراکه تحریم ها برداشته خواهد شد و ایران حقانیت خود را در پیشرفت انرژی هسته ای کسب خواهد کرد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۱۶
محبوبه کرمانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی